برنامه روسیه برای تولید سالانه ۶ هزار پهپاد شاهد در تاتارستان

مسکو در حال افزایش تولید داخلی نسخه خود از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت جمهوری اسلامی با تکیه بر قطعات چینی و فناوری‌های ایرانی است

تصویری از سرباز اوکراینی و یک پهپاد ـ AFP

رسانه وال استریت ژورنال ۲۸ مه (هشتم خرداد) گزارش داد که روسیه قصد دارد سالانه ۶ هزار هواپیمای بدون سرنشین شاهد، علاوه بر پهپادهای نظارتی، در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در تاتارستان تولید کند.

بنا بر این گزارش،‌ ارتش روسیه از پاییز ۲۰۲۲ از هواپیماهای بدون سرنشین ارزان اما موثر برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند. اکنون شواهد حاکی از آن است که روسیه در حال افزایش تولید داخلی نسخه خود از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت جمهوری اسلامی با تکیه بر قطعات چینی و فناوری‌های ایرانی است.

رسانه‌های غربی مانند نیویورک تایمز هزینه هر پهپاد شاهد-۱۳۶ را تا ۲۰ هزار دلار گزارش کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال نوشت که مسکو در اواخر سال ۲۰۲۲ قراردادی را با تهران برای ساخت کارخانه تولید پهپادهای داخلی در تاتارستان امضا کرده و متعهد به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به‌شکل شمش طلا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه پرانا در فوریه مفاد این قرارداد را علنی خواهد کرد. شبکه‌ای که مدعی نفوذ به سرورهای ایمیل مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

براساس گزارش تازه منتشرشده در وال‌استریت ژورنال، به نظر می‌رسد که تولید پهپاد در تاسیسات آلابوگا در ماه آوریل از برنامه تولید خود جلوتر بود، به طوری که بنا بر اعلام موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، ۴ هزار و ۵۰۰ پهپاد شاهد تولید کرده است.

براساس اطلاعات نظامی اوکراین و یک مامور سابق سوری، نیروهای روسی در حال حاضر با مربیان سپاه پاسداران و حزب‌الله تحت حمایت ایران، در حال یادگیری کار با پهپادها در سوریه‌اند.

این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا همچنین پهپادهای شناسایی مانند «آلباتروس ام۳» (M3 Albatross) تولید می‌کند که اطلاعات عکاسی دقیقی از مواضع و تحرکات اوکراینی در خط مقدم جمع‌آوری کرده است.

سازنده این پهپادها ادعا کرده است که آنها به دفع تلاش‌های اوکراین برای حمله به استان بلگورود در مرز مشترک با روسیه کمک کردند.

در مقاله وال‌استریت ژورنال آمده است که روسیه به کارگران ماهر برای مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین نیاز دارد تا تولیدش را بیشتر کند، بنابراین، مسکو شروع به جذب متخصصان، عمدتا دانشجویان دختر جوان آفریقایی کرده است. گفته می‌شود که به دانشجویان آفریقایی سه برابر دستمزد در روسیه، بلیط هواپیما، اقامت رایگان و مدرک دانشگاهی پیشنهاد می‌شود تا این شغل را بپذیرند.

در این گزارش، به نقل از مقامات اوگاندا، نوشته شده است که بیش از هزار زن از سراسر آفریقا به منطقه آزاد آلابوگا رفته‌اند، و احتمالا هزار دانشجوی دیگر در سال ۲۰۲۴ به این منطقه خواهند پیوست.

تلاش برای افزایش تولید پهپادها در شرایطی است که ارتش اوکراین پی‌درپی به تاسیسات روسیه در جمهوری تاتارستان حمله می‌کند.

در ماه آوریل، نیروهای اوکراینی به تاسیسات تولیدی در یلابوگا، جایی که منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا مستقر است، و نیژنکامسک حمله کردند. اهداف این حمله یک پالایشگاه نفت و یک مرکز تولید پهپادهای تهاجمی شاهد بود.

یک منبع اطلاعات نظامی اوکراین به روزنامه کی‌یف ایندیپندنت گفت در ۱۷ آوریل، پهپادهای اوکراینی به یک کارخانه در تاتارستان، که هواپیماهای بمب‌افکن برای ارتش روسیه تولید می‌کرد، نیز حمله کرد. حمله دیگر اوکراین به جمهوری تاتارستان روسیه در ۲۳ مه صورت گرفت.

در همین حال، نشریه نیوزویک نیز روز سه‌شنبه ۲۸ مه در گزارشی نوشت که روسیه در حال استقرار بمب‌های گلاید ایران (Glide Bombs) علیه اوکراین است.

بمب گلاید یا «سُرِشی» بمبی است که بدنه‌ای آیرودینامیک دارد و در مقایسه با بمب‌های سنتی توانایی سرخوردن و پرواز در هوا را دارد و این توانایی سبب می‌شود که در فاصله بیشتری ز هدف درست روی آن رها می‌شوند و نیازی نیست که وسیله حامل آن برای یک حمله موفقیت‌آمیز تا روی هدف پرواز کند.

جولیان روپکه، تحلیلگر نشریه بیلد، گزارش داده است که کمک ایران به جنگ پوتین که تاکنون شامل تهیه مهمات توپخانه و تانک - و همچنین هواپیماهای بدون سرنشین - بوده است، به ارسال بمب‌های هوایی هدایت‌شونده نیز کشیده شده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته، پس از گزارش رویترز مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک زمین به زمین به روسیه، ایالات متحده به جمهوری اسلامی ایران درمورد پاسخ جامعه بین‌المللی به ارائه موشک‌های بالستیک به مسکو هشدار داد.

بیشتر از جهان